Tema 2026: NÄR LEDARSKAP GÖR SKILLNAD – TILLIT, TILLSAMMANSSKAP OCH TRANSFORMATION
Här presenteras programpunkter efterhand som de blir klara.
Tema 2026: NÄR LEDARSKAP GÖR SKILLNAD – TILLIT, TILLSAMMANSSKAP OCH TRANSFORMATION
Här presenteras programpunkter efterhand som de blir klara.
| 09.00 - 10.00 |
Registrering & kaffe |
| 10.00 |
Välkommen till Växjökonferensen 2026 |
| 10.15 |
Att leda i förändring - med mål, mod, passionSom ledare ställs vi hela tiden inför förändring, både i det lilla och det stora. Det kan handla om konkreta förändringar på arbetsplatsen, såväl neddragningar som nya uppgifter, eller omvärldsfaktorer som ekonomiskt tuffa tider, krig i närområdet eller ny teknik som ställer ledarskapet inför nya utmaningar. Hur leder man tryggt och med mod i ett föränderligt landskap? Annie Lööf har erfarenheter att vara ledare vid internationella, nationella och personliga kriser, när det oväntade händer. Annie Lööf kommer att berätta om vad mod och mål betytt i hennes ledarskap och vilka verktyg som krävs för att hålla fast vid sina värderingar och vara uthållig när det blåser. Annie Lööf före detta näringsminister och partiledare |
| 11.15 |
Skolverket och Skolinspektionen - aktuella frågor och kommande förändringarDet är mycket som fungerar bra med svensk skola. Samtidigt finns det utmaningar. Regeringen aviserar nu en rad reformer och förändringar. Skolverkets generaldirektör Joakim Malmström och Skolinspektionens generaldirektör Marie Axelsson berättar om myndigheternas roll kring aviserade förändringar och annat aktuellt. Exempel på områden: Hur bidrar myndigheterna till kvalitet, likvärdighet och ordning i skolsystemet? Hur kommer ökat fokus på grundläggande kunskaper och vetenskaplig grund märkas, i bland annat läroplaner? Vad gäller kring nytt betygssystem och de nationella proven? Vad innebär det ökade behovet av beredskap? Marie Axelsson generaldirektör, Skolinspektionen Joakim Malmström generaldirektör, Skolverket |
SamtalModeratorlett samtal med Marie Axelsson och Joakim Malmström Rickard Sjöberg moderator Marie Axelsson generaldirektör, Skolinspektionen Joakim Malmström generaldirektör, Skolverket |
|
| 12.00 |
Lunch |
| 13:00 |
Möt nutidens och framtidens elever: att förstå, nå och leda Gen Z & AlphaHur ser förutsättningarna ut för dimensioneringsreformen? Varför väljs yrkesprogrammen bort och hur kan man få fler att välja STEM? Oavsett om du är lärare, skolledare eller utbildningspolitiker kommer du att få med dig värdefulla insikter att sätta i relation till din dagliga och framtida verksamhet. Jacob Borssén senior konsult, Ungdomsbarometern |
| 14.30 |
Kaffepaus |
| 15.00 |
När AI möter ledarskap – tillit, tillsammans och transformation i praktikenVi står mitt i en historisk förändring där teknologin inte längre bara stödjer vårt arbete, den formar det! I den här föreläsningen utforskar Amer Mohammed hur ledarskap kan skapa tillit och gemenskap i en tid av snabb AI-driven transformation. Genom konkreta exempel visar han hur modigt och relationsbaserat ledarskap kan frigöra kraften i både människor och teknik och hur framtidens organisationer blir mänskligare när AI används rätt. Amer Mohammed entreprenör och expert inom digital transformation och AI |
| 15.45 |
Mod att möta utmaningarÄventyraren Annelie Pompe tar er med på en upplevelse på både djupet och höjden med lärdomar från idrottspsykologi och verktyg från mental träning och ledarskap. Annelie Pompe äventyrare |
| 16.45 |
Konferensdagen är slut |
| 08.30 |
Start konferensdag 2 |
| 08.35 |
AI och pedagogiskt ledarskap så leder du skolans lärande om och med AIAI förändrar i grunden hur vi lär, leder och samverkar och ritar om skolans uppdrag. Frågan är inte om vi ska förhålla oss till AI, utan hur. Malin Frykman skolutvecklare och författare |
| 09.20 |
Datadrivet arbete i skolanAllt fler pratar om att man vill ”ha ett datadrivet beslutsfattande” eller ”utveckla agerbar data”. Men vad innebär det, hur gör man i praktiken och vilka är de största hindren för att komma igång? Presentationen beskriver kort begrepp, bakgrund och ger några praktiska exempel. Jan Hylén fil.dr. i statsvetenskap |
Samtal: AI i klassrummet - hur det förändrar undervisningen i praktikenModeratorlett samtal mellan Malin Frykman, Jan Hylén, Ola Brorson och elever Rickard Sjöberg moderator Malin Frykman skolutvecklare och författare Jan Hylén fil.dr. i statsvetenskap Ola Brorson lärare, Mobergsskolan Växjö |
|
| 10.10 |
Kaffepaus |
| 10.45 |
Lärares gränslösa föräldrakontakter; hur en arbetsmiljörisk i lärares arbete kan hanteras och avgränsasLäraryrket har gått från att betraktas som ett frisk- till ett riskyrke när det gäller arbetsrelaterad hälsa. En aktuell arbetsmiljörisk som uppmärksammats är lärares kontakter med föräldrar, där krav och förväntningar kan vara en stressfaktor för lärare. I detta projekt undersöks hur lärare och rektorer hanterar dessa kontakter, samt hur föräldrakontakter kan förstås och organiseras för att främja en hållbar arbetsmiljö. Eva Klope lektor vid Linnéuniversitetet Maria Hedlin professor vid Linnéuniversitetet |
| 11.15 |
Att organisera en skola med fokus på undervisningsutvecklingUndervisningen i svensk skola ska vara likvärdig, men är den det när vi som skolledare har så mycket vi ska ta hänsyn till när vi organiserar och planerar vår verksamhet? Vad riskerar att ske när en skola fokuserar på annat än huvuduppdraget? Vad händer när en skola ställer om och i stället börjar fokusera på undervisningsutveckling? Martin Malmberg skolchef, Campus Manilla |
SamtalRickard Sjöberg moderator Eva Klope lektor vid Linnéuniversitetet Maria Hedlin professor vid Linnéuniversitetet Martin Malmberg skolchef, Campus Manilla |
|
| 12.00 |
Lunch |
| 13.00 |
Tillitsbaserat ledarskap i skolan – så skapar vi trygga lärare och eleverSvensk skola behöver förändras. Tilliten till lärare och elever måste öka och skolan behöver bli mindre formalistisk och kontrollerande. Det menar Louise Bringselius. Hon lutar sig mot tillitsforskningen samtidigt som hon förklarar hur tillitsbaserade arbetssätt kan förbättra elevernas resultat och välmående, samtidigt som det även leder till ökad trivsel och utveckling för lärarna. Grunden är en vilja att lyssna respektfullt på varandra och skapa handlingsutrymme i mötet mellan elev och lärare. Louise förklarar innebörden av ett tillitsbaserat ledarskap och hur det kan kombineras med stödjande uppföljning och psykologisk trygghet. Louise Bringselius docent och forskare vid Handelshögskolan i Stockholm |
| 13.45 |
Att leda med tillitTillitsbaserad styrning har gediget stöd både i ledarskaps- och skolforskning och ger ökad trivsel, lägre sjuktal och bättre resultat. Torbjörn har mångårig praktisk erfarenhet som skolledare att leda med tillit, och berättar generöst om både framgångar och misstag. Förhoppningsvis blir du inspirerad att vidareutveckla ditt ledarskap. Torbjörn Hanö författare och f.d. rektor |
SamtalRickard Sjöberg moderator Louise Bringselius docent och forskare vid Handelshögskolan i Stockholm Torbjörn Hanö författare och f.d. rektor |
|
| 14.30 |
Kaffepaus |
| 15.00 |
Snällast vinner - hur man kan höja sig själv och varandraVad är det viktigaste för en människa på jobbet? Vad skapar effektiva team, funktionell inlärning och dessutom ett lyckligt liv? Vad är det vi ofta glömmer bort i våra planeringsmöten? Svaret på de här frågorna är möjligen precis samma. Om detta handlar denna föreläsning om. Samt om det faktum att det som en gång räddade Bob från kriminalitet var en av världens viktigaste människor – dvs en lärare! Bob Hansson poet, författare och föreläsare |
| 16.00 |
Tack för i år |