Tema 2026: NÄR LEDARSKAP GÖR SKILLNAD – TILLIT, TILLSAMMANSSKAP OCH TRANSFORMATION
Här presenteras programpunkter efterhand som de blir klara.
Tema 2026: NÄR LEDARSKAP GÖR SKILLNAD – TILLIT, TILLSAMMANSSKAP OCH TRANSFORMATION
Här presenteras programpunkter efterhand som de blir klara.
| 10.00 |
Välkommen till Växjökonferensen 2026 |
| 09.00 - 10.00 |
Registrering & kaffe |
Att leda i förändring - med mål, mod, passionSom ledare ställs vi hela tiden inför förändring, både i det lilla och det stora. Det kan handla om konkreta förändringar på arbetsplatsen, såväl neddragningar som nya uppgifter, eller omvärldsfaktorer som ekonomiskt tuffa tider, krig i närområdet eller ny teknik som ställer ledarskapet inför nya utmaningar. Hur leder man tryggt och med mod i ett föränderligt landskap? Annie Lööf har erfarenheter att vara ledare vid internationella, nationella och personliga kriser, när det oväntade händer. Annie Lööf kommer att berätta om vad mod och mål betytt i hennes ledarskap och vilka verktyg som krävs för att hålla fast vid sina värderingar och vara uthållig när det blåser. Annie Lööf före detta näringsminister och partiledare |
|
Aktuellt från SkolverketJoakim Malmström generaldirektör, Skolverket |
|
Aktuellt från SkolinspektionenMarie Axelsson generaldirektör, Skolinspektionen |
|
| 12.00 - 13.00 |
Lunch |
Mod att möta utmaningarÄventyraren Annelie Pompe tar er med på en upplevelse på både djupet och höjden med lärdomar från idrottspsykologi och verktyg från mental träning och ledarskap. Annelie Pompe äventyrare |
|
| 17.00 |
Konferensdagen är slut |
| 08.30 |
Start konferensdag 2 |
AI och pedagogiskt ledarskap så leder du skolans lärande om och med AIAI förändrar i grunden hur vi lär, leder och samverkar och ritar om skolans uppdrag. Frågan är inte om vi ska förhålla oss till AI, utan hur. Malin Frykman skolutvecklare och författare |
|
Datadrivet arbete i skolanAllt fler pratar om att man vill ”ha ett datadrivet beslutsfattande” eller ”utveckla agerbar data”. Men vad innebär det, hur gör man i praktiken och vilka är de största hindren för att komma igång? Presentationen beskriver kort begrepp, bakgrund och ger några praktiska exempel. Jan Hylén fil.dr. i statsvetenskap |
|
| 12.00 - 13.00 |
Lunch |
Tillitsbaserat ledarskap i skolan – så skapar vi trygga lärare och eleverSvensk skola behöver förändras. Tilliten till lärare och elever måste öka och skolan behöver bli mindre formalistisk och kontrollerande. Det menar Louise Bringselius. Hon lutar sig mot tillitsforskningen samtidigt som hon förklarar hur tillitsbaserade arbetssätt kan förbättra elevernas resultat och välmående, samtidigt som det även leder till ökad trivsel och utveckling för lärarna. Grunden är en vilja att lyssna respektfullt på varandra och skapa handlingsutrymme i mötet mellan elev och lärare. Louise förklarar innebörden av ett tillitsbaserat ledarskap och hur det kan kombineras med stödjande uppföljning och psykologisk trygghet. Louise Bringselius docent och forskare vid Handelshögskolan i Stockholm |
|
Att leda med tillitTillitsbaserad styrning har gediget stöd både i ledarskaps- och skolforskning och ger ökad trivsel, lägre sjuktal och bättre resultat. Torbjörn har mångårig praktisk erfarenhet som skolledare att leda med tillit, och berättar generöst om både framgångar och misstag. Förhoppningsvis blir du inspirerad att vidareutveckla ditt ledarskap. Torbjörn Hanö författare och f.d. rektor |
|
| 16.00 |
Tack för i år |