Växjökonferensen

Vår historia

Växjökonferensen är en anrik konferens med lång tradition. Den har i många år fungerat som en nationell arena för information och samtal kring aktuella samt framtida skol- och utbildningsfrågor.

Den 22-23 januari 2025 arrangeras Växjökonferensen för 37:e året i rad.

Konferensen arrangeras av Växjö kommun, Linnéuniversitetet och Region Kronoberg och riktar sig till utbildningspolitiker, förvaltningstjänstepersoner, rektorer, fackliga organisationer, studie- och yrkesvägledare samt lärare på grundskola, gymnasie och högskola/universitet.

Nedan kan ni läsa lite om våra tidigare konferenser.

2024

Tema 2024: ”Från utmaningar till möjligheter –
Innovativt ledarskap för en skola i en föränderlig tid”

Vilka är de stora utmaningar som skolan står inför i en föränderlig och orolig tid? Hur kan vi tillsammans utveckla innovativt tänkande och handlingar för att främja en god skolgång för varje elev?

Växjökonferensen 2024 belyste frågor som främjar en dynamisk och samtidigt stabil skola som kan möta behoven hos dagens och morgondagens elever.

Moderator 2024: Josefin Johansson

Några av föreläsarna på Växjökonferensen 2024:

Josefin Johansson

Moderator 2024

Josefin Johansson - utsedd till Årets kvinnliga komiker 2017 tillika På Spåret-vinnare 2018 - är idésprutan och mångsysslaren som sjunger lika bra som hon skämtar och allra helst i kombination om hon själv får välja. Hon har skrivit och agerat för TV och radio sedan 2006. Josefin har varit programledare för "Smartare än en femteklassare" och medverkat i många andra TV-program såsom "Så ska det låta" och "Kändisbarnvakten". Dessutom har hon jobbat som manusförfattare för t.ex "Gabba Gabba" och "Helt Sant". Utöver TV och radio står Josefin mer än gärna på scen. Josefin har bla turnerat med föreställningen "Tjejgrejer" som nominerades till Årets föreställning samt "Den stora kärleken – eller – Vem drog ur proppen?" som handlar om de lärdomar och slutsatser som Josefin kommit fram till efter att hon mer eller mindre doktorerat i just ämnet "singelliv". Utöver detta har hon bla skrivit böckerna "Dynamitgummor" och den hyllade barnboken "Drottningsylt". Josefin är även flitigt anlitad som moderator och föreläsare.

Foto: Morgan Norman

Fredrik Zimmerman

lektor vid Högskolan i Borås

Fredrik Zimmerman arbetar som lektor vid Högskolan i Borås på förskole- och grundlärarutbildningen. Han är för allmänheten mest känd för sina studier i betygsklyftan mellan flickor och pojkar. Pojkar som grupp har länge presterat sämre i skolan i jämförelse med flickor. Vad det beror på har det spekulerats vilt kring. Ofta nämns att det skapas en ”antipluggkultur” bland pojkar. Denna kan dock ses som ett symptom på andra underliggande orsaker, vilka är viktiga att ha förståelse för.

Fredrik Zimmermans forskning är riktad mot grundskolan men åhörare från hans föreläsningar och läsare av hans bok ”Pojkar i skolan: vad lärare och andra vuxna behöver veta för att fler pojkar ska lyckas i skolan” vittnar om att det finns många lärdomar att få även ur ett större samhällsperspektiv.

TROED TROEDSON

samhällsanalytiker, författare och konsult

Troed Troedson är samhällsanalytiker, författare och konsult. Troed arbetade i femton år som utvecklingsansvarig på olika ställen i offentlig sektor men har sedan 1997 drivit egen verksamhet med fokus på lärande, innovation, digitalisering och ledarskap. Troed jobbar med bilindustri, detaljhandel, ideella organisationer, teknikföretag och universitet – men alltid med ett särskilt fokus på lärande och kompetensutveckling. Därför är det naturligt att skola och skolutveckling blivit ett speciellt intresseområde.

Vad krävs egentligen för att dagens skola skall hjälpa unga människor att bli framtidens kompetensresurs?

SIMON ELVNÄS

leg. arbetsterapeut, magister i ergonomi och doktorand vid KTH

Simon Elvnäs är leg. arbetsterapeut, har en magister i ergonomi och är doktorand vid KTH. Sedan 2010 driver han ett uppmärksammat forskningsprojekt som studerar det faktiska beteendet hos ledare och chefer. Simon Elvnäs har i denna världsunika forskningsstudie filmat hundratals ledare och kartlagt deras beteenden. Forskningen drivs av att finna vägar för hållbar och evidensbaserad beteendeutveckling i verksamheter och organisationer. Ny och viktig kunskap har utvecklats som kan öka effekten av ledarskapet i linje med verksamhetens mål.

KRISTINA BÄHR

barnläkare, chefshandledare och författare

Kristina Bähr är barnläkare, chefshandledare och författare till böcker inom skola och senaste boken ”Resilient ledare. Träna förmågan att möta motgångar och andra utmaningar” handlar om hur ledare kan utvecklas själva och utveckla sina medarbetare. Kristina har en MBA från Edinburgh Business Schoool och har drivit Hjärnpodden sedan 2015.

Foto Magnus Aronsson

Anna Sterlinger Ahlring

lärare, konsult och drivit lärarpodcast

Anna Sterlinger Ahlring, SV/ SO lärare åk 4-9 sedan 2003 och jobbar idag på Malmsjö skola i Botkyrka. Anna har drivit Anna och Philips lärarpodcast, där hon intervjuat över 300 lärare, författare, föreläsare, politiker och andra kloka personer som har med skolan att göra. 2017 vann podden Årets insats i framtidsgalan. Anna arbetar även som konsult och just nu är hon en del av sin tjänst på Gothia kompetens, där hon jobbar med processutbildningar inom allt från Differentierad undervisning, ledarskap och organisation och har podden "Lärasnack med Anna". Hon modererar även konferenser som Lärkraft. mm.

Anna har tillsammans med Karin Boberg skrivit tre böcker de senaste åren: Att äga klassrummet, Att äga läraryrket och Att äga undervisningen, samt föreläser. Hon sitter även i Styrelsen för Lärargalan sedan starten 2016 och är även med i den nationella juryn.

Ari Riabacke

fil.Dr i beslutsanalys och Civ.ek i organisatoriskt beslutsfattande

Med en vetenskapsmans kunskap och en rockstjärnas obotliga törst att möta sin publik är Ari er guide in i framtiden. På ett tankeväckande och mycket underhållande sätt talar han om hur vi ska ta oss an en morgondag som vi vet så lite om, hur vi kan tänka, agera och finna nya vägar när inget är som förr – och aldrig kommer bli det igen.

Med en sällsynt förmåga att se samband, trender och ett fullständigt oortodoxt sätt att presentera sin forskning, sina idéer och iakttagelser målar han upp en bild som också får andra att våga mer, att se möjligheter där man tidigare kanske hade sett problem. “Vad är det bästa som kan hända?” är en av Aris återkommande frågor, ett medvetet “tvärt om”-tänk till hur hjärnan är programmerad, nämligen att upptäcka risker och hot och ställa frågan; vad är det värsta som kan hända? Ari har en helt unik förmåga att nå människor i alla typer av organisationer, på alla plan. Han talar både till hjärta och hjärna, han får människor att skratta, tänka, drömma och att gå från ord till handling. Hans teman spänner över ett brett fält, precis som hans utbildningsbakgrund, livserfarenhet och arbete i otaliga företag och organisationer skvallrar om.

Foto: David Lagerlöf

Linda Mannila

docent i datavetenskapens didaktik

Linda Mannila är docent i datavetenskapens didaktik med över 20 års erfarenhet av att arbeta med frågor i gränslandet mellan teknologi, lärande och samhällsutveckling. Linda arbetar som biträdande professor vid Helsingfors universitet och adjungerad forskare vid Linköpings universitet. Hennes forskning är praktiknära och fokuserar på utbildningsfrågor kopplade till digital kompetens, AI och programmering, ur både elev- och lärarperspektiv. Linda har bred erfarenhet av utvärderings- och utredningsarbeten på vetenskaplig grund samt av utbildning, forskning och projektledning på uppdrag av kommuner, organisationer och universitet. Hon är även en aktiv folkbildare och debattör med målet att bidra till ökad digital kompetens och AI-litteracitet i samhället. År 2018 utsågs Linda till ”Best Digital Changemaker” av den paneuropeiska organisationen All Digital och år 2021 fick hon Guldäpplets Jubileumsutmärkelse och det stora Folkbildningspriset av Svenska Folkskolans Vänner.

2023

Tema 2023: ”Ledarskap i och av skolan – när omvärlden förändras”

Ledarskap förekommer på alla nivåer i skolväsendet, allt ifrån mötet med det enskilda barnet eller eleven till besluten i det politiska rummet. Ledarens omdöme och etiska kompass är avgörande för att barn och elever får en likvärdig och rättssäker utbildning i en tid när om- världen förändras. Konferensen belyste frågor om ex digitalisering, kulturell mångfald och hållbar utveckling, både som praktiska och idémässiga aspekter av ledarskap i och av skolan.

Moderator 2023: Niklas Källner

Några av föreläsarna på Växjökonferensen 2023:

Niklas Källner

Moderator Växjökonferensen 2023

Niklas Källner slog igenom i Sverige och Skandinavien som reporter i programmet Skavlan. I sina korta och humoristiska inslag lyckades han få både vuxna och barn att dela med sig av sina liv. Han har utöver det varit programledare för ”Von Svenssons kläder”, ”Delat land”, ”I särklass med Niklas”, ”Karlavagnen” och ”Arvinge okänd”. 2015 debuterade han med boken ”Tills man dör lever man” och 2018 kom han ut med boken ”Och bilen går bra?” – en bok om det viktiga kallpratet. Som journalist har Niklas Källner alltid drivits av sin nyfikenhet, och han har lärt sig värdefulla knep för att få ut så mycket som möjligt av den han intervjuar. Förmågor som är ovärderliga som moderator.

Bi Puranen

generalsekreterare för World Values Survey, docent i ekonomisk historia

Bi Puranen är generalsekreterare för World Values Survey, docent i ekonomisk historia. Hennes två senaste rapporter är ”Med migranternas röst, den subjektiva integrationen och värderingar i förändring” och ”Identitet i förändring – Hur blir man värmlänning?” (Institutet för Framtidsstudier 2019 och 2021). Just nu leder hon flera studier inom kommuner och regioner samt en intervjustudie om kvotflyktingar innan och efter ankomst till Sverige. Bi är också aktiv forskare på den internationella arenan, främst vad gäller flickors och kvinnors möjligheter till utbildning och arbete.

Lotta Edholm

Skolminister

Foto: Ninni Andersson/Regeringskansliet

Christer Olsson

inspiratör, föreläsare & coach

Christer Olsson är fiskarsonen som gjort sunt förnuft till sin affärsidé. Med över 30 års erfarenhet är Christer Olsson en av Nordens mest bokade föreläsare och är coach till några av de mest erfarna ledarna. Han har en unik förmåga att sätta fingret på det vardagliga samspelet mellan människor och inspirerar till handling. Med hjälp av enkla övningar och konkreta verktyg får du möjlighet att skapa förändring i vardagen, på jobbet och i relationer.

Foto: Erik Thor

Anna-Karin Wyndhamn

pedagog, forskare, debattör & programledare

I drygt 20 år har Anna-Karin Wyndhamn arbetat med genus, jämställdhet och likabehandling i skolan och i högre utbildning. Hon disputerade 2013 i pedagogiskt arbete och har därefter rört sig ledigt mellan det traditionellt akademiska fältet och populärvetenskap och journalistik. För den breda allmänheten blev hon 2017 känd som Supernanny i en svensk version av programmet (TV3). Nu senast var hon expert i Vem mördade skolan (SVT 2022). Alltid aktuell som krönikör i dagspress, som röst i poddvärlden och som forskare om visselblåsare.
Foto: Peter Knutsson

Henrik Eriksson

professor, Chalmers Tekniska Högskola

Henrik Eriksson är professor vid Chalmers Tekniska Högskola, institutionen för Teknikens Ekonomi och Organisation. Henrik har forskat på vad som kännetecknar framgångsrika verksamheter och organisationer i tjugo år. Han har sammanfattat sin forskning i den populärvetenskapliga boken ”Sveriges bästa verksamheter”. Resultaten från Henriks forskning samt praktiska erfarenheter presenteras under föreläsningen.

Anders Enström

förstelärare i IKT, Lärande Grundskola Skapa

Anders Enström arbetar som förstelärare i IKT på Lärande Grundskola Skapa i Huddinge, två mil söder om Stockholm. Anders har arbetat med digitala verktyg i klassrummet i 15 år och har under den tiden både gjort misstag och firat framgångar. Framgångar i Anders fall är när digitalisering kan förstärka elevernas lärande, göra skolan roligare men också när digitaliseringen underlättar pedagogernas dagliga arbete. Anders fick i oktober 2022 mottaga Guldäpplet för sina insatser med att göra undervisningen mer vardagsnära och konkret med hjälp av digitala verktyg.

Cecilia Larsson Ståhl

rektor Rosengårdsskolan, Malmö stad

Cecilia Larsson Ståhl arbetar på Rosengårdsskolan i Malmö som rektor. Cecilia har tillsammans med Sofie Nilsson, förstelärare, fördjupat sig i och analyserat pojkars resultat samt framgångsfaktorer för att pojkar ska lyckas i skolan.

2022

Tema 2022: ”Samhälle och skola i förändring – att utbilda för framtiden”

Utbildning är en nyckel för att kunna hantera de utmaningar vi ständigt ställs inför när samhället förändras. Årets konferens belyser både praktiska och idémässiga aspekter av hållbar utbildning.

Den 12 januari beslutades att Växjökonferensen 2022 skulle genomföras digitalt med anledning av pandemin.

Moderator 2022: Ellinor Persson

Några av föreläsarna på Växjökonferensen 2022:

Per Naroskin

Psykolog, författare och radiopratare

Per Naroskin är leg. psykolog och leg. psykoterapeut. Han föreläser, handleder chefer och deltar i olika slags kreativa projekt. Han har skrivit flera böcker och även pjäser som uppförts i Stockholm. Han har även en egen radioserie, Känsligt läge, i Sveriges Radio P1, men mest känd är hans röst antagligen som en av spanarna i radioprogrammet med samma namn. Per Naroskin hjälper oss att få perspektiv på saker och ting som annars lätt försvinner i bruset i vår snabba värld.  Följ med på en spännande resa in i vår egen värld – genom Per Naroskins ögon.

Foto: Magnus Liam Karlsson
Torsdag 27/1

amelie von zweigbergk

VD, Zweig Solutions

Amelie von Zweigbergk har varit statssekreterare åt fem ministrar, suttit i UNESCOs styrelse i Paris, varit projektledare för det orange pensionsbrevet, utrett gymnasieskolan och yrkesutbildningarna, borrat i EU:s demokratiska underskott och arbetat för en stor arbetsgivarorganisation. Alla har varit mycket komplexa frågor i komplexa nätverk av samarbeten. Att skaffa en bild av vad som faktiskt behöver göras och var man ska starta sitt kommunikativa/politiska arbetet är det Amelie har arbetat med i snart 30 år.

Ellinor Persson

Moderator Växjökonferensen 2022

Ellinor Persson har över tusen direktsändningar i radio och TV bakom sig. Hon började sin TV-karriär med att leda barn- och ungdomsprogram som "Vi i femman", "Sommarlov", "Kosmopol" och "Zapp". Därefter har Ellinor lett flertalet stora nöjesprogram och sportsändningar. Hon är även lika etablerad bakom kameran, där hon arbetat som journalist på flertalet produktionsbolag.

Foto: Kitty Lingmerth

Elza Dunkels

Docent i pedagogiskt arbete

Elza Dunkels är docent i pedagogiskt arbete. Hon har forskat om barns och ungas nätanvändning sedan slutet av 1990-talet och är flitigt anlitad som föreläsare och expert inom sina forskningsområden. Utöver sin forskning arbetar Elza med att folkbilda och delta i samhällsdebatten. Som opinionsbildare tar hon ställning för barns och ungas rättigheter till digital kompetens och menar att hennes forskningsområde ofta är utsatt för känslomässiga och onyanserade reaktioner. Elza har fått flera utmärkelser. 2021 tilldelades Elza Guldäpplets jubileumsutmärkelse för sina bidrag till digitaliseringen i skolan. 2020 fick hon RFSU-priset för sina folkbildningsinsatser. 2019 utsågs Elza till Årets nätängel, ett pris som MySafety instiftat för att motarbeta näthat och främja nätkärlek. Elza har även skrivit ett flertal böcker.

Foto: Erk Abel

Gabriel Heller Sahlgren

Forskare, Institutet för Näringslivsforskning och London School of Economics

Gabriel Heller Sahlgren är forskare med fokus på utbildningsekonomi vid Institutet för Näringslivsforskning och London School of Economics. Han har skrivit ett stort antal studier om utbildning i olika kontexter, inklusive böcker om de finländska och svenska skolsystemen.

Foto: Karl Gabor

MARTIN LACKÉUS

Forskare, Chalmers Tekniska Högskola

Martin är forskare vid avdelningen Entrepreneurship & Strategy på Chalmers Tekniska Högskola. Hans forskning handlar om handlingsbaserad utbildning, om hur man gör människor mer entreprenöriella och om hur man mäter lärande inom utbildning och fortbildning.

Foto: Vicky Matthers

Sara Bruun

Språklärare och utvecklingsledare, Höörs kommun

Sara förekommer flitigt i skoldebatten. Hon bloggar för skolvärlden.se där hon främst skriver debattartiklar. Sara driver också en språkblogg: Bruunsklassrum där hon delar med sig av lektionsupplägg och praktiska klassrumsideér. Sara har skrivit böckerna: Digitala arbetssätt i klassrummet - att våga ta språnget samt Klassrummet möter världen - autentiskt, tematiskt och digitalt. Sara har under åren tilldelats många fina utmärkelser för sitt arbete som språklärare och är en uppskattad föreläsare som de senaste åren haft uppdrag runt om i världen.

Ulrik Hoffman

VD, Ungdomsbarometern

Ulrik Hoffman är vd på Ungdomsbarometern sedan 2010, och expert på ungas attityder inom utbildnings- och samhällsfrågor. Han har lett ett stort antal studier inom området både nationellt och regionalt och arbetar med att rådge bl. a. myndigheter, branscher och utbildningsanordnare i policy- och kommunikationsfrågor.

2021

Tema 2021: ”En likvärdig skola – lika tillgång till lika utbildning”

Växjökonferensen lyfter denna gång betydelsen av likvärdighet som grund för en hållbar skola. Men vad avgör om elever får tillgång till utbildning av lika kvalitet oavsett skola, uppväxtort och familjebakgrund? Hur kan vi verka för god kvalitet i de förutsättningar, processer och resultat som ligger till grund för ledarskap och undervisning och ytterst alla barns och elevers möjligheter att erbjudas en god utbildning?

Växjökonferensen 2021 genomfördes digitalt med anledning av pandemin.

Moderator 2021: Johan Wester

Några av föreläsarna på Växjökonferensen 2021:

Anna Ekström

Utbildningsminister

Anna Ekström är utbildningsminister sedan januari 2019. Hon har tidigare varit gymnasie- och kunskapslyftsminister åren 2016–2019 och generaldirektör för Skolverket åren 2011–2016. Viktiga frågor för Anna är kunskap och bildning och en jämlik och likvärdig skola där alla barn får samma chans till att tillägna kunskaper och utvecklas självständigt och tillsammans med andra.

Foto: Kristian Pohl/Regeringskansliet

Peter Fredriksson

Generaldirektör, Skolverket

Peter Fredriksson är generaldirektör för Skolverket sedan augusti 2017. Han har tidigare arbetat som bland annat utbildningsdirektör i Södertälje och som lärare och skolledare i Stockholmsområdet. Prioriterade frågor för Peter Fredriksson och Skolverket är lärarförsörjningen, likvärdigheten i skolan samt att stödja huvudmännen i sin styrning av skolan. Målet är att göra svensk skola ännu bättre.

Helén Ängmo

Generaldirektör, Skolinspektionen

Helén Ängmo är generaldirektör för Skolinspektionen sedan september 2015. Hon har tidigare arbetat som bland annat överdirektör på Skolverket och som departementsråd och enhetschef på Utbildningsdepartementet. Viktigt för Helén Ängmo och Skolinspektionen är att vi har skolor där alla barn och elever får god kvalitet i sin utbildning, likvärdig utbildning och kunskaper i stimulerande och trygga miljöer.

Petter Askergren

Artist, låtskrivare och författare

Petter Askergren är artisten som genom musiken och textförfattandet tagit revansch på sin barndoms läs- och skrivsvårigheter. Efter det att han som ung började utforska hiphopen öppnades successivt en helt ny värld, en värld där han kunde behärska språket och uttrycka sig som han ville. I dag är han ett av de absolut största namnen inom svensk hiphop. Dessutom är han utbildad sommelier och författare.

Foto: Ea Czyz

Christian Rück

Professor i psykiatri, Karolinska institutet

Det larmas kring barn och ungdomars psykiska hälsa. Hur ser det ut med deras psykiska mående? Och vad förklarar de ökande diagnostalen? Hur påverkar vår syn på lidande och diagnos? Christian Rück, professor i psykiatri vid Karolinska Institutet är aktuell med boken: Olyckliga i paradiset - varför mår vi dåligt när allt är så bra?

Nina Rung

Kriminolog, genusvetare och föreläsare

Nina Rung är kriminolog som genom att delta i den offentliga debatten driver opinion i frågor kring utsatthet för sexualbrott, barns utsatthet, det svenska rättssystemet, lagstiftning och bemötande. Ninas fokus är preventivt och fokuserar på hur vi ska agera för att minska utsatthet och förhindra brott. Med fokus på kunskap och brottsförebyggande verktyg anser hon att vi tillsammans kan välja vilket samhälle vi vill ha. Nina Rungs mål är ett jämställt samhälle där alla växer upp fria från våld och övergrepp.

Foto: Ewa Stackelberg

Johan Wester

Moderator 2021
Komiker, programledare, entreprenör och samhällsbyggare

Johan Wester blev Kajan med hela svenska folket efter humorserien HippHipp! som producerades av det egna produktionsbolaget Anagram och drog miljonpublik på Sveriges Television. Sen dess har han dykt upp i en rad olika sammanhang på TV-skärmen, bland annat som flerfaldig vinnare av På Spåret och som programledare för "Intresseklubben" och nu senast "Vem vet mest". Han är dessutom en flitigt anlitad moderator för diverse prestigefyllda möten och event runt om i Sverige (nominerad till Sveriges bästa moderator 2018 av Talarforum). Utöver sin kreativa förmåga både på och utanför scen är han känd som passionerad samhällsentreprenör och driver sedan förra året det egna bolaget Skånemotor, en idéverkstad som redan hunnit sjösätta en rad uppskattade samhällsorienterade initiativ. Detta ledde till att han fick utmärkelsen "Årets bästa Skåning" av Magasinet Skåne hösten 2018. Med humor, värme och hjärna har Johan en förmåga att skapa en alldeles unik stämning omkring sig, oavsett vilket sammanhang han kastas in i.

Annika Agélii Genlott

Filosofie doktor i Informatik vid Örebro universitet samt processledare på SKR

Annika Agélii Genlott har arbetat som lärare, skolutvecklare inom digitalisering på kommunal förvaltning och arbetar idag med frågor som rör utbildning och digitalisering på Sveriges Kommuner och Regioner (SKR). Annika var tidigare projektansvarig på SKR för arbetet inom en överenskommelse med regeringen ta fram en nationell handlingsplan för digitalisering i skolväsendet (skolDigiplan) som överlämnades till regeringen i mars 2019.
Annika är också doktorand inom Informatik vid Örebro universitet. I december lägger Annika fram sin avhandling med namnet; ”Designing for Transformational Change in School – Digitalizing the Digitized” som handlar om hur skolhuvudmän långsiktigt kan leda och driva digitalisering med bas i forskning och med ökade elevresultat som följd.

2020

Tema 2020: ”Handlingskraft för en hållbar skola”

Vad avgör om en skola resignerar eller tar sig an utmaningarna när de goda resultaten uteblir?
Växjökonferensen lyfter denna gång betydelsen av handlingskraft som grund för en hållbar skola.
Handlingskraft att stå upp för alla barns och elevers rätt att upptäcka, lära och tänka nytt och handlingskraft att tillsammans bygga in en långsiktig förbättringskapacitet i organisationen.

Moderator 2020: Karin Nygårds

Några av föreläsarna på Växjökonferensen 2020:

Pär Johansson

Grundare av Glada Hudik-teatern

Pär är flerfaldigt belönad både som ledare och talare. Han startade Glada Hudik - teatern, en teatergrupp där utvecklingsstörda och normalstörda skådespelare agerar sida vid sida. Pär visar i sitt arbete på hur individer kan utvecklas, trots att de till synes har svaga förutsättningar att lyckas. Att få visa vad man kan och få uppskattning ger ytterligare växtkraft.
Torsdag 30/1

Emma Frans

Doktor i medicinsk epidemiologi

Emma Frans är doktor i medicinsk epidemiologi. Hon är forskare vid Karolinska institutet och tidigare vid University of Oxford, därtill vetenskapsskribent i Svenska Dagbladet och har kallats för en av de roligaste svenskarna på Twitter.
Emma utsågs 2019 till demokratiambassadör av regeringen, ett uppdrag som syftar till att arbeta för att främja, förankra och försvara demokratin i Sverige.

Foto: Niklas Nyman/Volante
Onsdag 29/1

Patrik Landström

Skolområdeschef, Linköpings kommun

Patrik Landström är idag skolområdeschef med lång erfarenhet som lärare och rektor. Patrik har under många år, både nationellt och internationellt, arbetat med skolutveckling samt med att utveckla det professionella lärandet på såväl lärar- som rektorsnivå. Patrik tilldelades Lejonpriset 2013 – årets rektor.
Onsdag 29/1

Bi Puranen

Generalsekreterare, World Values Survey

Bi Puranen är generalsekreterare för World Values Survey, docent i ekonomisk historia och verksam forskare vid Institutet för Framtidsstudier. Hennes senaste bok är ”Med migranternas röst, den subjektiva integrationen och värderingar i förändring” (Institutet för Framtidsstudier 2019). Bi är också aktiv forskare på den internationella arenan, främst vad gäller flickors och kvinnors möjligheter till utbildning och arbete.
Onsdag 29/1

Jonna Bornemark

Professor i filosofi vid Centrum för praktisk kunskap på Södertörns högskola

Jonna Bornemark är docent i filosofi och lektor på Centrum för praktisk kunskap. Hennes senaste bok är Det omätbaras renässans: en uppgörelse med pedanternas världsherravälde (Volante, 2018). Bornemark är också en flitig gäst i radioprogram som Filosofiska rummet, Teologiska rummet och Kropp och själ.

Foto: Robert Blombäck
Onsdag 29/1

Stefan Vilkman

Rektor, Östra Gymnasiet Huddinge kommun

Stefan Vilkman har byggt en högpresterande, populär skola i en förort till Stockholm med en hel del nya organisationsidéer, en helt platt organisation och ett avancerat systematiskt kvalitetsarbete.
Stefan utsågs på Chefsgalan till Årets Chef 2019.

Foto: Lena Hammar
torsdag 30/1

Anders Jidesjö

Doktor

Anders Jidesjö arbetar till vardags på Linköpings universitet, som lärare och forskare. Forskningen handlar mestadels om internationella studier om utbildningens relevans i samhällsutvecklingen.
Anders har även arbetat nationellt och internationellt med utbildning för hållbar utveckling, forskat om effektiv kompetensutveckling som sätter avtryck i klassrum, regelbundet anlitad som expert och sitter med i flera olka styrgrupper.
Torsdag 30/1

Alva Appelgren

Doktor i kognitiv neurovetenskap

Alva Appelgren är doktor i kognitiv neurovetenskap och har forskat om hur feedback och förväntningar påverkar motivation och prestation. Hon har skrivit boken "Motiverad – feedback mindset och viljan att utvecklas" som riktar sig till ledare, föräldrar och lärare. Alva har vunnit priser i att presentera sin forskning på ett begripligt sätt och arbetar nu som föreläsare, författare, forskare och projektledare.

Fotograf: Alexandria Neoh
Torsdag 30/1

2019

Tema 2019: ”Mod att våga – lust att lära”

Växjökonferensen lyfte återigen betydelsen av kunskap som grund för ett framgångsrikt förbättringsarbete i förskola och skola. Men vad behövs mer för att på ett uthålligt sätt kunna dra systematiska lärdomar av alla de komplexa processer som kantar vägen mellan mål och resultat? Hur kan vi gemensamt konstruera energi som ger nödvändigt bränsle för att med mod våga ta oss an nya utmaningar och hålla lusten att lära och arbetsglädjen levande?

Moderatorer 2019: Anna Sterlinger Ahlring och Philip Hjalmarsson

Några av föreläsarna på Växjökonferensen 2019:

Maria Wiman

Lärare Östra grundskolan, Huddinge kommun.

Maria Wiman är lärare i svenska och SO, som just nu undervisar högstadiet på Östra grundskolan i Huddinge. Hon har även undervisat årskurs 4-6. Hon vann Huddinges pris för entreprenörskap 2017 och tilldelades samma år Lärarförbundets utmärkelse ”Årets punkare i skolvärlden”. Tillsammans med sina elever har Maria också vunnit Huddinge Demokratipris och Surfa lugnt-priset.
Torsdag 31/1

David Didau.

Skolutvecklare Storbritannien

David Didau taught in English schools for 15 years before becoming a full time writer, speaker and consultant. His blog, The Learning Spy, is one of the most influential education blogs in the U.K.
Onsdag 30/1

Peter Fredriksson

Generaldirektör, Skolverket

Peter Fredriksson är generaldirektör för Skolverket sedan augusti 2017. Han har tidigare bland annat arbetat som utbildningsdirektör i Södertälje och som lärare och skolledare vid olika skolor i Stockholmsområdet. Viktiga områden som han ser för Skolverket är att säkerställa lärarförsörjningen, minska skolsegregationen och stödja huvudmännen i styrningen av skolan. Peter vill att Skolverket ska bidra till att göra svensk skola ännu bättre.
Onsdag 30/1

Andreas Ekström

Journalist och författare

Andreas Ekström är kulturjournalist på Sydsvenskan i Malmö-Lund. Han har gjort många hundra föreläsningar, författarbesök och seminarier kring den digitala revolutionen och är mycket uppskattad för sitt sätt att med pedagogisk tydlighet och utmanande frågor få publiken att omvärdera sitt nätbeteende. Andreas Ekström har nått en internationell publik genom TED.com, där en av hans föreläsningar visats över en miljon gånger.
torsdag 31/1

Anna Tebelius Bodin

Pedagog och författare

Anna Tebelius Bodin är pedagog, talare och författare med fokus på hjärnan. Hon gör komplexa teorier till praktisk hjälp i vardagen och arbetslivet. Anna assisterade forskning under sin psykologiutbildning på Harvard University och har sedan arbetat i skolan och föreläst i Sverige och utomlands över 600 gånger. Hon har också skrivit flera böcker om hur vi lär och påverkar varandra. Anna vill beröra och samtidigt bidra till ökad förståelse av vår djupt fascinerande hjärna.
onsdag 30/1

Mats Alvesson

Organisations-, lednings- och dumhetsforskare, Lunds Universitet

Mats Alvesson är organisations-, lednings- och dumhetsforskare vid Lunds Universitet och en av Sveriges mest internationellt citerade samhällsvetare. Han har under många år bedrivit djupstudier av organisationer och publicerat ett stort antal böcker samt en hel del inlägg på DN Debatt, SvD Brännpunkt, Aftonbladet debatt mm. Hans senaste böcker är Dumhetsparadoxen, Reflexivt ledarskap och Return to Meaning.
Torsdag 31/1

Susanne Linnér

Lektor i pedagogik, Linnéuniversitetet

Susanne Linnér är lektor i pedagogik vid Linnéuniversitetet och är verksam inom forskningsmiljöerna Ledarskap och lärande inom idrottssektorn samt Lärares arbete
Onsdag 30/1

Carin Götblad

Jurist, förskollärare samt polischefsutbildad vid FBI, USA

Carin Götblad har varit regeringens samordnare mot våld i nära relationer. Tidigare arbetade hon som länspolischef i Stockholm. Carin har varit chef inom många olika verksamheter (polis, socialtjänst, åklagare, barnomsorg och privat verksamhet). Hon är jurist, förskollärare samt polischefsutbildad vid FBI, USA. Carin har ett stort engagemang i bla mångfaldsfrågor, jämställdhet, etik och andra värderingsfrågor. Sedan 2015 är hon regionpolischef för Polisregion Mitt. Foto: Peter Knutsson
Onsdag 30/1

2018

Tema 2018: ”Skolutveckling – Förstå, Förklara och Förbättra”

Vi lyfte tankar om kunskapandets miljöer. Grunden hittade vi i ledorden FÖRSTÅ, FÖRKLARA och FÖRBÄTTRA. Att förstå och förklara världen vi lever i är början till förändring. Ett arbete som bygger på tillit till professionen och modet att vara uthållig.

Under en lång följd av år har skolan utsatts för externa utvärderingar, förändringar i styrdokument och politisk debatt. Det är nu dags att lita till den egna styrkan, förstå flödet av förändringar och agera.

Några av föreläsarna på Växjökonferensen 2018:

Matz Nilsson

Förbundsordförande, Sveriges Skolledarförbund

Ordförande för Sveriges Skolledarförbund sedan 2012. Matz var tidigare skolchef i Malmö. 
Foto: Martin Lindborg
Onsdag 31/1 - kl 13.00

Anna Ekström

Gymnasie- och kunskapslyftsminister

Sedan hösten 2016 är Anna Ekström gymnasie- och kunskapslyftsminister.
Foto: Kristian Pohl/Regeringskansliet
Onsdag 31/1 - kl 10.30

Tilde Björfors

Forskare, cirkusdirektör och konstnär

Tilde Björfors, från Lund, är grundare av Cirkus Cirkör, regissör, konstnärlig ledare, cirkusdirektör och världens enda professor i nycirkus. År 2005 fick Tilde en professur i nycirkus vid Danshögskolan i Stockholm. Hon forskar i att överskrida gränser i gränsöverskridande verksamheter och forskningsprojekt. Tilde har regisserat ett flertal kritikerrosade nycirkusföreställningar som har turnérat både i Sverige och internationellt. Hon har, genom Cirkus Cirkör, utvecklat ett nationellt cirkuscentrum i Botkyrka söder om Stockholm. Idag är Cirkus Cirkör ett av världens ledande nycirkuskompanier. Foto: Emilia Jiménez-Bergmark
Onsdag 31/1 - kl 11.00

Lina Axelsson Kihlblom

Jurist och skolledare

Lina Axelsson Kihlblom har lång erfarenhet av ledarskap inom både näringsliv och skola. Idag är hon grundskolechef i Haninge kommun, har ingått i 2015 års skolkommission och anses vara en av de mest inflytelserika personerna i skolsverige. Tidigare har hon varit rektor för Ronnaskolan i Södertälje och uppmärksammades för sitt genomgripande och framgångsrika arbete förändringsarbete för att höja elevernas resultat. Lina Axelsson Kihlblom har skrivit två böcker. Våga leda skolan (2016) och självbiografin Kommer du att tycka om mig (2015). Foto: Johannes Frandsén
Onsdag 31/1 - kl 16.00

Ulf Ellervik

Professor i bioorganisk kemi, Lunds Universitet

Ulf Ellervik är professor i bioorganisk kemi vid Lunds Universitet. I sin forskning använder han kemi för att förstå hur cancerceller kommunicerar med andra celler. Det långsiktiga målet är att hitta ny behandling av tumörer. Ulf är även en engagerad kunskapsspridare inom kemins område, både för studerande och för allmänheten. 2011 debuterade han som populärvetenskaplig författare med boken Ond kemi, som fick det första pi-priset.
Torsdag 1/2 - kl 10.45

Torkel Klingberg

Professor i kognitiv neurovetenskap, Karolinska institutet

Torkel Klingberg är professor i kognitiv neurovetenskap vid Karolinska Institutet. Hans forskning om barns utveckling och träning av hjärnan befinner sig i den internationella frontlinjen. I september 2016 kom hans nya bok Hjärna, gener och jävlar anamma.
torsdag 1/2 - kl 13.30

Olof Röhlander

Licensierad mental tränare, författare och har en bakgrund som elitspelare i bordtennis.

I januari 2016 släpptes Olofs fjärde bok, som heter Konsten att njuta av livet - och ändå få saker gjorda, och som också är titeln på Olofs pass med oss. Olof - som blev utnämnd till Årets Talare 2015 - utlovar energi till jobbet, samt inspiration och tankar om det goda livet och tiden vi lever i.
Torsdag 1/2 - kl 14.30

Ulrica Dahlén

Enhetschef för riktade insatser på Skolverket

Enhetschef för riktade insatser på Skolverket.
Torsdag 1/2 - kl 10.30

2017

Tema 2017: ”Att leda mot framtidens kompetenser – mod, motivation, nyfikenhet”

Hur formar vi skolan med tanke på de stora samhällsförändringar som vi står inför? Vi märker förändringarna i globalisering, digitalisering, automatisering och polarisering. Det ställs krav på nya kompetenser, samtidigt som ”gammal” kunskap är lika viktig. I internationella mätningar uppvisar Sverige en motstridig bild.

Det finns inga enkla och självklara lösningar för undervisning och skola. Samtidigt måste beslut fattas på olika nivåer. Hur ska det ledarskap, som nu är satt att förvalta skolans uppdrag, agera? Vilka frågor blir viktiga? Finns det utrymme för att pröva nytt?

Detta var några av de frågeställningar som belystes på Växjökonferensen 2017.

Några av föreläsarna 2017:

Jonas Hassen Khemiri

Författare

Jonas Hassen Khemiri (född 1978 i Stockholm) är en av våra mest hyllade och lästa författare. Romanerna "Ett öga rött", "Montecore" och ”Jag ringer mina bröder” har översatts till ett tjugotal språk och hans pjäser har satts upp av över hundra internationella kompanier. Khemiris senaste roman ”Allt jag inte minns” tilldelades Augustpriset 2015 för bästa skönlitterära bok och har sålts till 23 språk.

Fredrik Torberger

Framtidsstrateg vid Kairos Future, organisationsledare och psykologisk coach

Fredrik hjälper organisationer att utifrån framtids- och omvärldsanalyser göra strategiska vägval inför framtiden. Skolvärlden är ett av Fredriks fokusområden, liksom ungas värderingar. Ledarskap samt organisations- och välbefinnandepsykologi är andra aspekter av Fredriks kompetens. Hans uppskattade föredrag kännetecknas av energi och högt tempo.

Micael Dahlén

Ekonom, författare och professor i ekonomi vid Handelshögskolan i Stockholm

Micael Dahlén är författare, föreläsare och ekonomiprofessor vid Handelshögskolan i Stockholm. Han har utgett 6 böcker som har nått en global publik. Micael har blivit framröstad till ”näringslivets populäraste föredragshållare” och utsedd till bland de 10 främsta i världen inom sitt forskningsfält. Foto: Studio Emma Svensson

Erik Nilsson

Statssekreterare utbildningsdepartementet

Erik Nilsson är sedan september 2016 statssekreterare hos gymnasie- och kunskapslyftsminister Anna Ekström. Erik Nilsson kommer närmast från Arbetsmarknadsdepartementet där han varit statssekreterare hos arbetsmarknads- och etableringsminister Ylva Johansson. Foto: Kristian Pohl/Regeringskansliet

Ida Karlberg Gidlund

Verksamhetschef, Teach for Sweden

Ida Karlberg Gidlund är verksamhetschef för Teach For Sweden en oberoende stiftelse som arbetar för en likvärdig skola genom ledarskap. Ida har arbetat som lärare och som rektor och sitter med i Network Advisory Committee för Teach For All. 2016 vann hon priset som årets ledarutvecklare på Chefgalan.

Lena Fritzén

professor i pedagogik vid Linnéuniversitetet

Lena Fritzén är professor i pedagogik vid Linnéuniversitetet. Hon har i sin forskning och undervisning kommit att fokusera lärandets villkor i spänningsfältet mellan systemmässiga krav och människans behov av meningsskapande. Områden som Lena främst rört sig inom är ämnesundervisningens demokratiska och moraliska aspekter, ledarskapets kommunikativa villkor, dokumentstyrningens inverkan på professionsutveckling och interprofessionellt lärande i hälso- och sjukvård.

Malin Thunström

Expert Nyanländas lärande, Skolverket

Malin Thunström har arbetet som lärare och skolledare i Nyköpings kommun under 15 år. Nu arbetar Malin på enheten Nyanländas lärande på Skolverket. Malin arbetar med riktade insatser med inriktning mot huvudmän som tagit emot en stor andel nyanlända barn och ungdomar.

Daniel Hylse

Grundare till AMB

Daniel Hylse är en av grundarna till AMB, Academy of Music and Business. Han har jobbat som musik/gitarrlärare i 10 år på KulturVerkstan i Tingsryd. Studerat jazzgitarr i Östersund och musikproduktion/låtskriveri/pedagogik i Uppsala/Växjö.

2016

Tema: Vikten av att länka rätt – Svensk skola och styrkedjan

På Växjökonferensen 2016 fokuserade vi på de olika nivåernas inverkan i styrkedjan. Vem styr vem? Vem har ansvar för vilka beslut som fattas? Hur beslut påverkar? Var ligger utmaningen för det bästa samspelet? Hur får man det att fungera mellan de olika nivåerna? En kedja är aldrig starkare än dess svagaste länk!
Några av föreläsarna 2016:

Åsa Melander

Skoldebattör med elva års erfarenhet från skolutveckling i England

"Från sämst skolor till bra skolor - erfarenheter av skolutveckling i England!”

Fredrik Ullén

professor i kognitiv neurovetenskap vid Karolinska Institutet

"Inlärning, kreativitet och flow"

Ebba Östlin

Kommunalråd Botkyrka kommun med ansvar för utbildning

"Från ett vallöfte till en digitaliserad skola"

Mats Trondman

professor i kultursociologi samt barn och ungdomsforskare, Linnéuniversitetet

"Skolframgångens elementära former: om skolkultur och dess betydelse för skolframgång i det mångkulturella samhället"

2015

Tema: Skola – Pisa – Framtiden, Slaget om den svenska skolan

Några av föreläsarna 2015:

Svein Sjøberg

Professor em. in Science Education, University of Oslo

"PISA-syndromet: Lar vi OECD styre skolen?" OECDs PISA-prosjekt skaper panikk og forandrer skolen i utallige land. Men PISA-prosjektet er ikke et pedagogisk prosjekt, det er et politisk prosjekt, og det må forstås som samfunnsfenomen. Det dreier seg om globalisering av utdanningssektoren, om troen på at marked alltid er bra, at konkurranse fremmer kvalitet, både mellom elever, skoler, lærere og ikke minst mellom nasjonene.

Aida Hadzialic

gymnasie- och kunskapslyftsminister


David Eberhard

Psykiater, författare och debattör

"Svenska snorungar, skolan och barnuppfostran" Hur kan det komma sig att den generation barn som aldrig stött på något lidande mår så dåligt när de blir unga vuxna? Och varför tror de att allt kretsar kring dem? Hur kan vi ge tillbaka lite självförtroende till en osäker föräldrageneration?

Katarina Gospic

hjärnforskare, företagare och författare

"Den beslutsfattande hjärnan" Vi är resultatet av vårt beslutsfattande - trots detta har de flesta av oss bättre koll på hur vår smartphone fungerar än vår egen hjärna. Är inte det konstigt? Med fördjupad kunskap om hur hjärnan fungerar kan vi bättre förstå varför vi reagerar som vi gör och hur vi fattar våra beslut i det dagliga livet. Hur gör vi t ex för att utveckla och motivera oss själva och vår omgivning när invanda hjulspår känns så mycket mer tryggt? Katarina Gospic avslöjar den beslutsfattande hjärnans hemligheter och ger tips om hur du kan fatta beslut som leder dig mot dina mål!

2014

Tema: Industrin, jobben, framtiden – teknisk utbildning i förändring

Några av föreläsarna 2014:

Anders Hallgren

Ungdomsbarometern

"Vem väljer teknik när ingen vill välja?" I en tid då valen blir allt fler och de givna ramarna för vad som är rätt och fel val blir allt färre är det många unga som upplever utbildningsvalen som svåra och ångestladdade. Hur planerar unga sin framtid i den allt mer komplexa tillvaron och vilka konsekvenser har detta för utbildningsanordnare och arbetsgivare?

Jan Björklund

Utbildningsminister

Utbildningsdepartementet

Ibrahim Baylan

Socialdemokraternas utbildningspolitiska talesperson och vice ordförande i Utbildningsutskottet

"Framtidens gymnasiala yrkesutbildning"

Adela Martinovic

kanslichef Riksföreningen Teknikcollege

"Teknikcollege - industrins verktyg för kompetensförsörjning" För att klara utmaningar som global konkurrens, teknisk omvandling och strukturella förändringar behöver industrin ha en fungerande kompetensförsörjning. Genom en gemensam syn på industrins framtid och en övertygelse om att utvecklingen går att påverka har industrins parter sedan 2004 engagerat sig i Teknikcollege och därmed tagit ett samlat grepp om utmaningen att lösa industrins kompetensförsörjning.

2013

2013 firade vi 25 år!

Lite ur programmet 2013:

”Skola utan skolsyn”
Bengt Göransson, stadsråd 1982 – 1991, demokratiutredare, engagerad i folkbildning
”Reprofessionalisering av det pedagogiska ledarskapet”
Michael Uljens, professor i pedagogik vid Åbo Akademi i Vasa, Finland
”Svensk utbildningspolitik under 25 år”
Ulf P Lundgren, professor i pedagogik vid Uppsala universitet
”Var befinner sig den svenska skolan i jämförelse med Finland?”
Pasi Sahlberg, generaldirektör CIMO Finland
”Lärarprofessionens status”
Ingrid Carlgren, professor vid Stockholms universitet

2012

Tema: Skolsverige vässar klorna – lärandets villkor i förändring

Lite ur programmet 2012:

”Nationella perspektiv”
Anna Ekström, generaldirektör, Skolverket
Anne-Marie Begler, generaldirektiv,Skolinspektionen
”Svensk utbildning i ett internationellt perspektiv”
Jarl Bentsson, fd forskningschef vid OECD:s utbildningsenhet i Paris
”Nyckelkompetens ur ett europeiskt perspektiv”
Sven Kastö, chef för Småland-Blekinges Europakontor i Bryssel
”Varför har läraryrket blivit så komplicerat”
Per Gerrevall, professor, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap Linnéuniversitetet
”Något jag tror på, men jag vet inte vad – om livsfrågor i ett förändrat samhälle”
Owe Wikström, professor i religionspsykologi, Uppsala universitet

2011

Växjökonferensen 2011

Lite ur programmet 2011:

”Skola för bildning – hur blev det?”
Ingrid Carlgren, professor Stockholms universitet
”Läraren av den sorgliga skepnaden – en skymningssaga”
Maciej Zaremba, journalist och författare
”Vilka är problemen i läraryrket och lärarprofessionen idag?”
Mats Ekholm, professor Karlstads universitet
”Samtidshistoria – om att förstå nuet via det förflutna”
Karin Johannisson, professor Uppsala universitet
”Skolinspektionens tillståndsgivning till fristående skolor”
Anna Sundberg, enhetschef för tillståndsprövning, Skolinspektionen

2010

Tema: Vägen vidare – utbildning i omvandling

Lite ur programmet 2010:

”Kunskap lyfter Sverige”
Jan Björklund, utbildningsminister
”Skolreformer – förväntningar om det förflutna eller om framtiden?”
Ulf P Lundgren, professor i pedagogik vid Uppsala Universitet
”Capacity building for school improvement or creating capacity for learning? A changing landscape”
Louise Stoll, professor London University och University of Bath
”Dom bryr sig inte, typ. Säger Jasmin”
Mats Trondman, professor Linnéuniversitetet
”Vad behöver man EGENTLIGEN lära sig i skolan? Nu och i framtiden”
Göran Hägg, författare och debattör

2008

Tema: Utbildning för framtid och framgång

Lite ur programmet 2008:

”Utbildningsdepartementet”
Jan Björklund, utbildningsminister
”LinCS – The Linnaeus Centre for Research on learning, Interaction and Meditated Communication in Contemporary Society”
Roger Säljö, professor vid Göteborgs universitet
”Brytning eller dialekt? En uppdatering av svenska språket för att inkludera alla svenskar”
Zanyar Adami, chefsredaktör tidningen Gringo
”Varför lyckas vissa skolor och inte andra?”
Bo Rothstein, professor vid Göteborgs universitet
”Yrkesutbildningen i gymnasieskolan. Problem och förtjänster”
Irene Wennemo, Utredningschef LO

2009

Tema: Framtidsvägen – vart leder den?

Lite ur programmet 2009:

”Regeringens syn på gymnasieutbildningens betydelse”
Bertil Östberg, statssekreterare utbildningsförvaltningen
”Skolutveckling i ett Europaperspektiv”
Mats Ekholm, professor vid Karlstads universitetet
”Kunskap, lärande och skola ur ett historiskt perspektiv”
Sven-Erik Liedman, professor emeritus i idé- och lärdomshistoria vid Göteborgs universitet
”Framgångsrikt skolledarskap – kännetecken, strategier och utmaningar”
Olof Johansson, professor vid Umeå universitet
”Framtidens lärarutbildning”
Sigbrit Franke, regeringens utredare av en ny lärarutbildning