Växjökonferensen

PROGRAM 2025

TEMA:

Resiliens, handlingskompetens och ledarskap

Programmet presenteras nedan, med reservation för ändringar.

09.00 - 10.00

Registrering & kaffe

10.00

Välkommen till Växjökonferensen 2025

Moderator Parisa Amiri inleder och guidar oss genom årets konferens!

I am my own superhero

Vad gör man när det inte alls blir som man har tänkt sig?

Shahrzad var 28 år, fullt frisk och lycklig när hon plötsligt insjuknade i en mycket ovanlig form av sepsis (blodförgiftning). Läkarna gav henne minimala chanser att överleva. Överleva gjorde hon mirakulöst nog, men på bekostnad av amputation av båda underbenen.

Med denna nya, bistra verklighet hade hon kunnat välja att ge upp. Istället valde hon att samla sina superkrafter och upparbeta en drivkraft så stark att hon inte bara lyckades kämpa sig tillbaka till livet, utan även vidare. Det här är en föreläsning om att våga välja att vara modig, om att sätta upp mål som kan låta ouppnåeliga, om självförverkligande och om att göra det “omöjliga” möjligt!

Shahrzad Kiavash inspiratör och triatlet

Så löser vi läskrisen

Föreläsningen tar sin utgångspunkt i problemet med sjunkande läs- och skrivförmåga hos en stor andel av Sveriges elever. Med grund i svensk och internationell forskning – ges konkreta förslag som kan vända utvecklingen. 

I det kostnadsfria kartläggningsverktyget från LegiLexi får lärare tillgång till ett forskningsbaserat och heltäckande material för att noga kunna följa läsutveckling.

Linda Fälth professor vid Linnéuniversitetet

LegiLexi i Lunds kommun

I Lunds kommun pågår ett systematiskt arbete med att införa och utveckla användningen av LegiLexi, med syftet att stärka läsundervisningen på lång sikt. Efter ett år visar resultaten en positiv utveckling av elevernas läsförmåga! LegiLexi engagerar lärarna i att fortsätta utveckla läsundervisningen och rektorerna får ett tydligare underlag i sitt systematiska kvalitetsarbete.

Här för att dela med sig av erfarenheter och tillvägagångssätt är:

Per Wickström verksamhetschef grundskola, Lunds kommun

Marie Åkerlund språk-, läs- och skrivutvecklare, specialpedagog, Lunds kommun

Ingrid Thulin Olander läs- och skrivutvecklare, leg. logoped, Lunds kommun

12.00 - 13.00

Lunch

Undervisningens hantverk: Att omsätta inlärningsforskning i klassrummet

I detta föredrag berättar och visar Jonas Linderoth hur det går till att undervisa och förmedla information med hänsyn till elevers kognitiva belastning. Framgångsrikt lärande förutsätter att vi tillämpar ett antal principer för att få elevernas tankearbete att vara produktivt i relation till det vi vill lära ut. Föredraget handlar om vikten av att som lärare ha denna hantverksskicklighet i att kunna omsätta resultat från kognitionsforskning till konkret undervisning. Sådan undervisning leder till väl förankrad, konkret kunskap och bildning. Något som kommer behövas även för en generation som växer upp med AI.

Jonas Linderoth professor vid Göteborgs universitet

Stödinsatser - paradoxer i teori och praktik

I styrdokument finns ett inbyggt tolkningsutrymme när det gäller stödinsatser. Föreläsningen problematiserar hur begrepp omsätts i praktiken, vilket handlingsutrymme skolan och dess personal har och hur det utnyttjas.

Christina Linderos doktorand vid Malmö universitet och adjunkt vid Linnéuniversitetet

14.30 - 15.00

Paus med kaffe/te

Att leda i konstiga tider. Hur du med några enkla medel skapar en hållbar organisation.

Hur kan ledare konkret arbeta med förändrings- och förnyelseprocesser  i turbulenta, komplexa – ja rentav konstiga tider?

Med utgångspunkt i sin forskning och boken Ledarskap för förändring och förnyelse (2022), delar Magnus Forslund med sig av konkreta verktyg som du redan imorgon kan omsätta i din vardag. Var dock beredd på att en del verktyg kanske är lite konstiga…

Magnus Forslund författare och universitetslektor vid Linnéuniversitetet

Samtal: Att leda skola i praktiken

Vi fortsätter på inslaget tema om konkreta verktyg och att leda i praktiken. Moderator Parisa Amiri leder samtal med:

Amra Zulic rektor Hackebackeskolan, Lessebo kommun

Andreas Burander rektor Linnéskolan, Älmhults kommun

Magnus Forslund författare och universitetslektor vid Linnéuniversitetet

Kraftfullt ledarskap - ge kraft och få resultat

Som ledare är det essentiellt att kontinuerligt förädla sin förmåga att kommunicera. Denna föreläsning erbjuder dig möjligheten att komplettera din kompetens med mäktiga verktyg som kan förändra sättet du interagerar med ditt team. Upptäck kraften i dina ord och förstå hur du kan använda retorik för att verkligen resonera, inspirera och göra skillnad.
Varje framgångsrikt företag förstår vikten av starkt ledarskap och effektiv kommunikation. Genom att kunna identifiera och undvika kommunikativa fallgropar, kan man öka produktiviteten, förbättra arbetskulturen och stärka relationerna inom organisationen. Under föreläsningen guidar Elaine genom kommunikativa utmaningar, med praktiska exempel från arbetslivet och mer personliga anekdoter. Hon delar insikter om balansen mellan ledarskap och makt, och avslöjar hur positiv kommunikation kan vara organisationens hemliga vapen.

Elaine Eksvärd retorikexpert och författare

17.00

Konferensens första dag är slut

08.30

Start konferensdag 2

STEM-strategin

Vad säger regeringens STEM-strategi och varför är det så viktigt att Sverige investerar i STEM-utbildning? Räcker det för att säkerställa en hållbar och innovativ framtid – genom hela utbildningskedjan – från grundskola och genom möjligheten att utvecklas genom hela yrkeslivet? Hur har processen sett ut? Vad tycker vi är bra, vad saknas och vad kan vi göra tillsammans för att lyfta intresset för Sience, Technology, Engineering and Mathematics?

Ulrika Lindstrand förbundsordförande, Sveriges Ingenjörer

Vetenskapligt kapital och teknikintresserade tjejer: Reflektioner över STEM-strategi

Hur kan vi säkerställa att framtidens tekniska ledare också inkluderar tjejer från alla bakgrunder? I denna presentation fördjupar vi oss i konceptet ”vetenskapligt kapital” och dess avgörande roll i att öppna dörrar till teknikens värld för unga kvinnor. Vi kommer även att titta på den aktuella STEM-strategin med fokus på hur väl den rustar skolor för att skapa en inkluderande och engagerande miljö för tjejer inom teknik. Låt oss tillsammans utforska hur vi kan omvandla dessa insikter till konkreta handlingar som gynnar både individer och samhället i stort. 

Ulrika Sultan forskare och lärare vid Linköpings universitet

Kunskap i naturvetenskap - varför är det viktigare än någonsin?

Jenny Jansson har genom sitt engagemang och inspirerande sätt att undervisa, förändrat synen på rymden och naturvetenskap för tusentals elever. Men varför är det viktigt? Varför behöver alla grundläggande kunskap i naturvetenskap?

I grund och botten handlar det om att värna demokratin. Om att kunna fatta egna välgrundade beslut och ha förmågan att navigera i flödet av information som vi ständigt befinner oss i. Att kunna avgöra vad som är sant och falskt. Det handlar också om att även framtidens jobb kommer att kräva människor som är utbildade och redo att fortbilda sig. Att vara nyfiken på det okända och redo för utmaningar och möjligheter som framtiden har med sig.

Jenny Jansson lärare och ESERO-ambassadör

10.00 - 10.30

Paus med kaffe/te

Digital aggressivitet: Att förstå och hantera en växande arbetsmiljörisk inom skolan

Lärare och rektorers utsatthet för digital aggressivitet i mötet med vårdnadshavare, elever och medborgare är en relativ ny företeelse. Denna presentation syftar till att öka förståelsen för denna komplexa problematik men också diskutera hur skolor kan arbeta förebyggande och integrera hanteringen av digitala aggressioner i det systematiska arbetsmiljöarbetet. Under presentationen kommer vi att gå igenom de vanligaste formerna av digital aggressivitet riktat mot lärare och rektorer, samt diskutera dess konsekvenser på individ och praktik. Vidare kommer vi att titta på de strategier som lärare och rektorer använder sig utav i dagsläget för att skydda sig själva och hantera situationerna. Slutligen introduceras en verktygslåda med resurser och metoder som kan hjälpa skolor att stärka sin kapacitet att bemöta dessa nya utmaningar.

Rebecka Cowen Forsell biträdande lektor vid Malmö universitet

Barnrättsfrågor i en värld av kriser

Nicolas Lunabba föreläser om barn som befinner sig i riskzon för destruktivitet och kriminalitet. Vilka sociala, psykologiska och ekonomiska aspekter vi behöver ta hänsyn till för att förändra deras liv. Föreläsningen tar avstamp i Lunabbas personliga erfarenheter och böckerna han skrivit. Fokus är en kritisk blick på det sociala arbetet – och lösningar för att skapa en bättre morgondag.

Nicolas Lunabba författare och hedersdoktor i socialt arbete vid Malmö universitet

11.55 - 12.55

Lunch

Ledarskap för en framtid med AI

Vad betyder AI-utvecklingen för skolan på längre sikt, och vad behöver vi göra idag och imorgon för att möta de förändringar som AI för med sig? Vad behöver ske i klassrummet, vad behöver ske på nationell nivå – och vad behöver skolchefer och skolledare göra? 

Johan Falk AI-expert

En resa in i en möjlig framtid där AI berikar lärandet

Anders delar med sig av sina tankar, idéer och konkreta exempel på hur AI kan inspirera och förnya undervisningen. Sessionen blandar tankeväckande framtidsvisioner med praktiska demonstrationer, där deltagarna får chans att interagera direkt med AI. Målet är att väcka nyfikenhet och stimulera kreativt tänkande kring AI:s roll i utbildningen, oavsett din bakgrund eller expertis.” 

Anders Bjarby ingenjör och entreprenör

14.25 - 14.55

Paus med kaffe/te

Bildning i en digital tid

Lars Strannegård, professor i företagsekonomi och rektor för Handelshögskolan i Stockholmtalar om hur ett utbildningssystem aldrig får inskränkas till att enbart bli ett sätt att möta den rådande arbetsmarknadens behov. Istället är bildning, av både hjärna och hjärta, utgångspunkten för människans framgångsrika framtid.

 

Lars Strannegård professor i företagsekonomi och rektor vid Handelshögskolan i Stockholm

15.45

Summering och avslut

Med konferensens moderator Parisa Amiri